...
...
...

söndag 24 februari 2008

ATT SÅ ETT FRÖ

... är att få uppleva magi!


Foto: Randi Måhl
Planta: Allium

FRÖN SOM LYCKOPILLER

Visst är det en underbar känsla,
när frökataologerna dimper ner i brevlådan.
Man bläddrar och Ha-begäret har inga gränser.
För visst är det något magiskt med
just förföriskt vackra fröpåsar.

Men jag är nog mer fascinerad av naturens
egen frökatalog i min trädgård.

Fröna, som har naturens egen förpackning,
bjuder frikostligt på vackert förpackade frökapslar,
som dessutom är spännande skulpturer i trädgården.

Samlar du dina egna fröer?
Eller köper du nya vart år?

Andra bloggar om: , , , , ,

17 kommentarer:

  1. Smärtsamt vackra bilder.... nje, samlar inte på frön, han jag bor med kan göra det ibland dock, jag köper helt mina, eller ännu hellre, köper färdiga blommor: ) Jag är ivrig, allt ska gå fort! Vilka otroligt fina brickbord från Ikea, tack för tipset men jag ser att de är nog extra fina tack vare dig, så vackert arrangerat! Ha en skön söndag och bra ny vecka! Mari.

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder.
    Jag har inte varit duktig på att så frön men det är härligt att se när det spirar och gror.
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  3. oh bilderna får mig i sån härlig stämning! jag gör både och,visst är det kul att köpa nyheterna, det går jag alltid på, lite prövade ovanliga sorter. kram lotten

    SvaraRadera
  4. Vackert! Är dålig på att samla fröer, det har hänt men sedan har jag glömt bort dem. Men det är härligt att se när fröna spirar och gror, men lika härligt att springa på torget och se vad trädgårdsmästarna har att bjuda ut.
    Ha en trevlig kväll!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  5. Underbar bild, så vackert vemodig.
    Tyvärr har jag för liten trädgård för att överhuvudtaget så och odla. I början gjorde jag det men fick aldrig plats för alla mina plantor. Så nu köper jag bara det antal plantor jag behöver. Men det gör lite ont i mig för urvalet är ju begränsat och det finns så mycket som jag skulle vilja ha i trädgården...

    SvaraRadera
  6. Hej Randi ! Tack för din gulliga kommentar på min blogg, och tack för dina vackra bilder.
    Frön som lyckopiller det låter som något för mig. Tänker satsa på ditt tips om Kinesiska gräslöken på landet i år, det låter gott tycker jag.
    Många kramar /Bitte

    SvaraRadera
  7. Som vanligt en lisa för själen att kliva in här! Dina underbara bilder är helt betagande!

    Låter som poesi när du skriver om dina fröpåsar! Man kan nästan ta på hur brinnande ditt intresse för detta är! :o) Härligt!

    Ser dina nya brickbord! Jättefina och superbilliga! Måste kolla in såna vid nästa Ikeabesök.

    Ha det finfint!

    Kram Monika

    SvaraRadera
  8. Visst är det ett mirakel när man står med det lilla pelargonfröet på fingret och knappt vågar andas för att inte blåsa bort det. Sedan kommer de upp små underbara plantor som växer och om man sköter dem rätt blir vackra stora pelargoner att njuta av under sommaren. Jag kan ibland inte förstå hur det går till. Det är verkligen ett mirakel. Jag samlar vissa fröer, ibland mest för att det inte skall förfaras. Det är inte ofta tyvärr som jag sår dem för det finns ju så mycker frestande i alla dessa små påsar. Det är så svårt att hålla fingrarna och förnuftet i styr. Rosenbönor sår jag oftast mina egna från året innan och det går för det mesta bra. Tack för underbara bilder. Kram!

    SvaraRadera
  9. Några fröer samlar jag, men jag tar helst sticklingar elle förökar vegetativt på någåt annat sätt om jag vill ha plantor som liknar moderplantan.
    Underbart vackra bilder - fast det låter tjatigt - du vet ju att du är superduktig på att fota.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  10. I skåpet finns flere melittapåsar med olika samlade frön.. Faktiskt har jag använt frön från en och samma gyckelblomma i flere år. Skryt skryt.. :-) Jag går på sensommaren i trädgårdar och nappar lite här och där. Lite svårt sen att hålla reda på vad som är vad i fickan.. Får ett särskilt förhållande till en blomma uppdrivet av ett frö! Kram Solveig

    SvaraRadera
  11. Go kväll Randi!
    Vackra bilder..! Ja visst är det härligt att bläddra i frökataloger och beställa..gjorde en beställning för drygt en vecka sedan så jag hoppas grejerna dyker upp snart...Brukar både köpa och spara vissa egna..fick Wonjoförn av en vän, skall bli spännande att se vad dessa afrikanska frön växer upp till ;)
    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  12. SÅ VACKRA KONSTVERK!

    Brukar du sälja dina foton till allmänheten?

    SvaraRadera
  13. So Beautiful,I love roses too..
    stamning!!?
    xx

    SvaraRadera
  14. Hello,
    I love your roses...I love roses too...
    stamning!???
    xx

    SvaraRadera
  15. Dina foton får mig att tappa andan... Har kikat runt hos dig nu när jag äntligen kan sitta längre stunder.


    Brickborden har jag skrivit upp. De var ju toppen o dessutom billiga! Längtar så tills vi kan öppna upp växthuset...

    Bläddrar i frökataloger för här fanns nästan inga rabatter alls... tyvärr

    Kramar

    SvaraRadera
  16. Oj, vilka fina bilder!!!

    Jag har lite indiankrasse kvar som jag 'skördat' ifjol, men på min lilla balkong finns annars inte mycket plats...

    kram,
    Elina

    SvaraRadera
  17. Åh så fina bilder! Hinner inte kommentera alla bloggar jag läser så som jag skulle vilja just nu! Men jag tittar in här så fort jag hinner. Ha det bäst! Kram!

    SvaraRadera