...
...
...

onsdag 14 maj 2008

FÖLJ MED ...

...OCH LÅT DIG INSPIRERAS!

Den här otroligt inspirerande trädgården
besökte jag häromdagen
och
nu ska jag ta dig med på en vandring.

Christer Göransson
är landskapsarkitekt och han har skapat sitt paradis i Vitaby.
Du kan läsa mer om hans verksamhet HÄR.

Tomten, som är 700 m2, är indelad i olika rum.
Inspirationen till trädgården är hämtad från renässansen.

Vi börjar i Solträdgården med klippta buxbomshäckar
och idegransklot i ytterkanterna.

Photo: Randi Måhl

En hög ligusterhäck omramar trädgården.
Här går vi in i Gräsrummet
och ser Frukträdgården till höger.

Under äppelträden finner vi lundvegetation.


I centrum ser vi Korsgångsträdgården med låga buxbomshäckar
och i parterrerna finns bl.a. historiska tulpaner, myskmadra, lavendel och förgätmigej.


I mitten ser du en liten rund damm med näckrosor.

Det trädgårdshistoriska intresset bara ökar och ökar i Sverige
och som resultat ser vi idag en mängd Rosengårdar
och Renässansträdgårdar i södra och mellersta Sverige.

Och vilken tur för oss, att vi får ta del av vissa.

Hoppas nu att du blivit inspirerad till stordåd!!!
Det är bara att sätta på sig handskarna,
ta
fram spaden och börja gräva
för att
flytta om allt man planterat en gång i tiden ...

Och det är ju det som är så himla kul -
att en trädgård aldrig blir riktigt färdig.


Andra bloggar om: , , , , ,

17 kommentarer:

  1. fasen sååååååå fint, jag är ju häckoman..hihi i liguster och buxbom ju!varmkram lotten

    SvaraRadera
  2. WOW !!! Så vackert...

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  3. Så vackert! Ser ut lite som en sagovärld, nästan förväntar mig någon söt liten varelse som ska dyka upp mitt i allt det gröna.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Som jag nämnt, Randi- trädgårdshistoria är "basen" i mitt trädgårdsintresse! Underbar trädgård du visar!

    SvaraRadera
  5. Tack för din guide genom denna underbara trädgård. Det är fantastisk att folk kalarar av att skapa sådana underverk.
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  6. Vakkert og utrolig facinerende at noen har den tålmodigheten som har kreves..
    Personlig synes jeg vel de litt mere "levende"hager er mitt hjerte nærmere.
    Alt vel?
    Deilig dag & stooor klem fra Randi

    SvaraRadera
  7. Tack för att jag fick följa med på en tur. Vilken underbar trädgård! Det är verkligen inspirerande att se hur det är möjligt att göra. Dina bilder är förstås också inspirerande...

    SvaraRadera
  8. Så vackert. Nästan så jag kan känna lukterna av allt som växer.
    Helt underbara bilder!

    SvaraRadera
  9. Oj vilken vacker trädgård!
    Tack för inspirationen, ska titta in på sidan du länkade till också.
    Kram Caroline

    SvaraRadera
  10. Tack för turen genom denna otroliga trädgård!
    Undrar om jag inte har sett ett inslag på TV om denna?
    Det är verkligen kul med öppna trädgårdar.
    Här hos mig har jag två favoriter.Läckö lilla slottsträdgård och Hällekis trädgård på Kinnekulle.Den senaste har sveriges maffigaste perenn rabatt!
    Ska visa foton senare!

    SvaraRadera
  11. Tack för den rundvandringen! Vad härligt det måste ha varit att vandra kring där. Vackert!
    Önskar dig en skön helg!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  12. Verkligen fint som klassisk trädgård.
    Det är väl just detta som jag tycker är så roligt med trädgårdar att vi tänker så olika och har så olika föreställningar om vad en trädgård är.
    Tack för en fanstastisk visning randi.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  13. Vilken fantastisk trädgård! Så vackert att jag blir helt mållös.

    SvaraRadera
  14. Åh, tack för detta tipset, vilken underbar och fantastisk trädgård, jag älskar verkligen formklippt, buxbom och liguster!!

    SvaraRadera
  15. Vilken fantastisk trädgård!
    Vet du om han tar emot besök?

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  16. Åh, om det är en liguster som gör det fina valet så tror jag att jag måste tänka om ang liguster, tjusigt värre :)

    SvaraRadera