...
...
...

torsdag 1 maj 2008

GUL ÄR FULT!

Som barn sa vi ju att ”gult är fult” och det kom ju från att gult användes som pestfana, om ett fartyg var smittat. Kan det ha påverkat mig månntro?

I min trädgård finns inte mycket gult och i min inredning finns inget gult alls någonstans och jag har aldrig haft ett gult kläcesplagg.

Men lite gult har jag idag, som jag visar er här.

Den gula mossan är helt underbar och supermjuk!
Här visar jag två olika nävor med gula blad.

När jag planerade min Rosengård upptäckte jag att jag inte tagit med några gula rosor alls. Då förstod jag att jag var tvungen att tänka om. I en så stor trädgård, som jag har, så kan man inte bara ha rosa nyanser – den skulle bli förödande tråkig.

Jag har nu anlagt en gul-aprikos-orange Frukost-rabatt mot en tegelvägg i öster-läge. Och idag är det min favoritplats. Sitter där och njuter av soluppgången och ser dagen gry. Morgonsolen får rosorona att riktigt glöda i kapp med solen. Det är min egen lilla stund om dagen och det är Helgestunder, som jag senare ska visa er.


De här krukorna från Le Prince Jardinier i Frankrike är den enda gula inredningen jag har i Glädjehuset. Och då kan man ju undra varför jag föll för dem? Jo, för det första så blev jag helt fascinerad av solens gula färg och himlens blå färg på insidan. För det andra så är det här märket en av mina favoriter när det gäller trädgårdsprylar.

VILKET FÖRHÅLLANDE HAR DU
TILL DEN GULA FÄRGEN?


Andra bloggar om: , , , , ,

25 kommentarer:

  1. Precis som du, så har jag aldrig haft några gula kläder. Och väldigt få gula blommor. Men nu börjar jag tycka mer och mer om gult - åtminstone de svagt svavelgula och svagt citrongula tonerna. Har mest rosa och ceriserosa rosor, men också tre stycken gula som bryter av. -Det är spännande med färger - vet egentligen inte varför jag inte tycker om gult (och orange)...
    Ha en fortsatt härlig helg! /Katarina

    SvaraRadera
  2. Gula kläder har jag bara haft i senapsgult, annars har jag en gul väska och ett par gula stövlar, båda i fuskmocka, och väldigt snygga! Inomhus har jag bara pastellgult & vaniljgult. Utomhus har jag en del gula blommor, men de passar så bra till mitt faluröda hus!

    Fina bilder du visar : )

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  3. Gult är verkligen fult...äger inget gult alls, förutom lite påskpynt. Nu när vi håller på med trädgården så har jag ratatallt gult medan mannen är helt inne på gult. Ha en bra 1 Maj. Anette

    SvaraRadera
  4. Nej gult är inte min färg och här hos mig finns inget gult annat än maskrosorna.
    I dag har vi varit på Ulriksdal och köpt rosa pelargoner till växthuset. I år blir det bara rosa blommor i mitt växthus.
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  5. Är väldigt förtjust i gult just i trädgården - det blir som en massa små solar som lyser upp i rabatterna!

    Kram Maud

    SvaraRadera
  6. Oj jag är förälskad!!!I din gulbladiga näva med röd kant!!!!
    Vill du ha variegerad jordreva ? BLINK BLINK!!!!
    Linda

    SvaraRadera
  7. Hej
    Jag gillar INTE att ha gula kläder i alla fall, jag får då en läbbig lila färg i ansiktet som jag inte tycker om. Jag har inte så mycket gula blommor heller. Men Nattljus är fosforgul att slår ut ca klockan 8 på kvällen, då är det häftigt för de LYSER i mörkret.
    Annmarie

    SvaraRadera
  8. Gula blommor är helt OK så här på våren men längre fram är de väldigt lätt räknade i min trädgård.
    Har dock alltid gillat gula rosor(hade det i brudbuketten).Finns en sort(glömt namnet) som blommar långt in på hösten och doftar så fint.Hade den i radhusträdgården men har inte fått den att trivas ännu i den "nya".
    Har haft några enstaka gula sommarblagg.Förr när jag älskade att sola och var brun hela sommaren kändes det bra. Men nu finns nog inget i gömmorna.
    Ha en skön fortsättning på ledigheten!

    SvaraRadera
  9. Om du ska till Bo Ohlsson så kan jag tipsa om att de hade många olika fina lyktor! Jag köpte dock ingen, men vill ändå tipsa dig om det..!Köpte ramar för 10:- / styck, finns nog bara vinröda kvar, men lätta att måla om!De är 22x28 cm.

    : )

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  10. vi sa med ult är fult..jag passar så dåligt i gult, då jag är rödlätt, gula blommor är lite skrikiga men när påskliljorna kommer har man ju inte mage...har en underbar ros som heter anna tror jag så söt till det rosa...varmkram lotten

    SvaraRadera
  11. Jag är inte heller något stort fan av gult men nu på våren tycker jag det är okej (i trädgården i alla fall!). Gula vårblommor känns bara trevligt och en och annan gultonad ros också. Jag själv kan inte ha gula kläder, klär verkligen inte färgen.

    Men gula blad är en annan femma! De där geraniumbladen är bara hur läckra som helst. Jag som samlar på Geranium blir helt lyrisk. Känner igen bladen på den första (en kronnäva?) men vad heter den? Och vilken är den andra?

    Le Prince Jardinier var helt nytt för mig men krukorna ser verkligen fina ut, trots den gula färgen. Ha en fortsatt fin långhelg! Kram Karin

    SvaraRadera
  12. När jag flyttade hemifrån till egen lägenhet hade jag gula köksluckor, solköket kallade jag det.
    Trevlig helg
    Camilla

    SvaraRadera
  13. Jag tycker inte gult är fult. Det finns gula växter jag gillar. Särskilt nu på våren. De gula narcisserna Golden Harvest och Yellow Cheerfulness som blommar här nu tycker jag mycket om. Ghislaine de Feligonde-rosen gillar jag också... men hon är ju inte helgul eller pemanent och enbart gul.... Men jag har beställt en gul Dagnmar Hastrup nu också så.....
    Men jag väljer inte gärna gult på kläder, i inredningen inomhus eller på "tillbehör" i trädgården. Dina krukor är dock vackra, Randi! Gick in på deras web via din länk. Härliga saker där överhuvidtaget! Men.... jag får väl aldrig råd till något därifrån, tyvärr.... Hm....;-)

    SvaraRadera
  14. Jag gillar gula blommor och blad.
    Däremot är det inte min favoritfärg när det gäller kläder (har dock ett regnställ i gult).

    Angående loppisen i Lund så är det varje lördag. Försäljarna får börja att sätta fram sina saker 6.30. Då är uppköparna som tokiga. Sedan vet jag inte riktigt hur länge det håller på. Vi avslutade vår försäljning vid 14-tiden. Vi blev av med en hel del, så det var roligt!

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  15. Randi!
    Jag är väldigt glad att även du har upptäckt denna eminenta "färg".
    När jag förra året anlade min Gula rabatt var det mitt obstinata jag som fick "härja fritt".Obstinat därför att jag hörde folk bara gnälla över gult - tror att alla hade läst Tasha Tudor som HATAR gult. Men herre je folk! Man MÅSTE våga tycka något själv!Din gula kommer att väcka uppmärksamhet!
    Själv tror jag att när min Gula rabatt får växa till sig kommer den att bli en av de mer roliga perennrabatter jag har. Jag älskar ju dramatik mer än det ljuva...
    Dina gula val verkar vara spännande och ve dig om du inte rapporterar regelbundet hur det ser ut med tiden!;)Tänk också att guld är gult! Visst har du guld i inredning...eller...?
    Nu till det rosa: Nästa gång vi har "vägarna förbi" södra delen av landet hör jag av mig så får du din 'Pink Delight'!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  16. Den mest livgivande färgen är gult. Har just inköpt en gul krukros som står på mitt skrivbord. Jag ser på den ofta och många meditativa tankar far fram och åter. Skall så småningom sätta ut den i min asfaltsdjungel tillsammans med pelargonerna.

    SvaraRadera
  17. Jag har inte speciellt mycket gult hemma. Någon enstaka sak kanske. Men jag gillar gula blommor och milda ljusgula kläder (toppar i alla fall).

    Ha det gott kråkfia.;-) Kram

    SvaraRadera
  18. Härliga bilder.
    Rätt gul färg på rätt plats kan vara jättefint! Vi har en del milda gula färger inomhus och en del vårblommor utomhus.
    Dina krukor är jättefina och jag kan tro att de lyser ikapp med solen i ditt fina glädjehus. Blir nyfiken på din frukostrabatt som du beskriver så vackert, känns ljuvligt.
    Önskar dig en skön helg!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  19. har också svårt för gult.. men en del växter i gult har slinkit in.. de är ju fina ibland i alla fall.
    Beror på vilken gul det är.. Dagliljor i gult har jag kastat bort de var för knallgula men lime och blekgult kan vara fint..

    SvaraRadera
  20. Jag gillar gult Speciellt det bleka /svavelgula, Gulbladiga buskar och träd, gulvarigerat UNDERBART!!!!! Det förhöjer trädgården! Ha en bra helg Carina

    SvaraRadera
  21. Gul är inte min favoritfärg heller. Har absolut inget gult i klädväg och inget i inredningen heller. Kan dock inte säga att det inte finns något gult i trädgården för nu på våren finns det gullvivor. Men det är nog också det enda!

    Ha en trevlig helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  22. Jag har heller aldrig gillat gult så mycket - medan min kusin bara älskar det. Men så när vi köpte vår lilla husvagn förra sommaren och jag fick se den varma, gula färgen på tapeterna och jag sydde gul/vita ränder till draperi därinne så började det hända något med mig och gult...
    Jag har ägt ett gult linne för inte så längesedan, dock.
    Ha en bra helg!
    Kram Annika

    SvaraRadera
  23. Hej!

    Som liten var gult min favoritfärg, tyckte att man blev glad av den. För några år sen hade jag en gul fest på påsk och det var fantastiskt roligt, precis allt och alla var knallgula, t.o.m mitt vardagsrum var gult. Nu tycker jag att gult är vårens färg!

    Fina bilder på dina gula växter!

    Kramar/Carina

    SvaraRadera
  24. Gula kläder har jag inte. Och jag gillar inte knallgult men älskar de mildare nyanserna av gult i hemmet och i trädgården. Min favoritfåtölj är randig i gult och vitt. En av mina favoritrosor är The Pilgrim som går i gulvitt. På våren är det så vackert med gult i rabatterna, det hör liksom till. Annars har jag inte gula blommor utan gillar den rosa och blåviola skalan. Inomhus har jag däremot inte rosa alls utan blått, grönt och gult mot det vita.
    kram

    SvaraRadera
  25. Hej!
    Jag bor i ett gult radhus och då måste jag ju plantera lite gult...jag planerar på en honungsros i en portal vi ska göra på baksidan ut mot almäningen. Sen har jag även en ljusgul klätterros på framsidan av vårt plank, jag tycker det är fint att ha lila blommor till, violer, syren och salvia. Även limegrön/vit astilbe/plymspirea är fint till gult hus. Jag har faktiskt även rosa blommor på baksidan i form av hängpelargoner coh zonalpelargoner som tillsammans med murgröna blir vackert även det. Jag har på nåt vis lärt mig älska den gula färgen även när våren går in i sommaren. Och orange är verkligen läckert på hösten-pumpor som lyser upp i höstmörkret!
    Ha det bra alla/Lotta

    SvaraRadera