...
...
...

torsdag 8 maj 2008

KRIGET HAR BÖRJAT!

Photo: Randi Måhl

Nu börjar liljorna komma upp ur jorden.
Och som ”Amen i kyrkan” dyker baggarna upp!

Okey – visst är liljebaggarna vackra med sin lackröda klädsel! De är totalt sexgalna och så fort vårsolen tittar fram, så sätter de igång och producerar en massa orangefärgade ägg, som ligger på bladens undersida. Dessa förvandlas senare till larver, som gossar i sin egen avföring i snuskiga svarta klumpar. Kan det bli mer äckligt än så här???

Nu börjar jakten! Det gäller att gå ut i arla morgonstund och fånga de smarta rackarna. Man får smyga sig på dem – från ”rätt” håll. De har ögon i nacken och kastar sig snabbt som ögat ner i jorden och gömmer sig! De har total koll var du är och vad du har för avsikter.

Om du lyckas fånga en, så ska man knipsa och döda den på direkten! Sen tar jag fram vattenslangen och sprutar med vassaste strålen på geggan under bladen.

I morgon ska jag testa en ny krigsföring! Jag ska strö ut Myrr runt några liljor och sen skaka ner sexgalningarna i det. Alla medel är tillåtna i det här kriget. Hoppas det funkar! Gillar inte att klämma ihjäl dem.

Lovar återkomma med rapport om krigsföringens resultat!

HAR DU NÅGOT BRA STRIDSMEDEL MOT FIENDEN???

The war has started against the scarlet lily beetle (Lilioceris lilii)



Andra bloggar om: , , , , ,

21 kommentarer:

  1. Tyvärr har jag inget nytt undermedel till dessa vackra fulingar.
    Det är plasthanskar på och ut klämma ett par gånger per dag.
    Vilken fantastisk "sommar" vi har.Borde vara förbjudet i lag att man ej ska arbeta inne i maj månad vid vackert väder!

    SvaraRadera
  2. Nej, har inget medel, men de finns här med, dessa små äckelpäckel. Ska bli spännande att se om din kur hjälper..
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag har också hört att myrr kan funka, kanske skall testa det också. Jag klämde ihjäl ett rött kärlekspar idag med.

    Vilken vacker bild du tagit!

    SvaraRadera
  4. Underbar bild på dessa hemska varelser. Jag har inte sätt dessa förut så nu måste jag titta noga.
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  5. Min mamma klämmer ihjäl alla baggar hon hittar, jag har själv bara Dagliljor och dem går de inte på, tack & lov!

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  6. Har också hittat några vackra "fulingar" på mina krolliljor.
    De är icke mer - baggarna alltså. Men håller man inte efter så går ju liljorna samma öde till mötes så småningom.
    Så...kamrater - krigare, håll ställningarna!

    SvaraRadera
  7. Marodörer eller ej, men de gör sig väldigt bra på bild!

    SvaraRadera
  8. ner mer dom bara...haha sexgalningarna ska utrotas så det så...

    min pappa är med på sexgalningsjakt...ja mördarsniglar är med bra på yngla av sig...nån sa att de tom kan para sig med sig själv, herreguuuuuuuud!

    varmkram och lycka till! lotten

    SvaraRadera
  9. DEssa jagar jag inte, här har vi fullt upp med jakten å den bruna sniglarna.....grrr.....

    Ha en solig härlig helg! Kram!

    SvaraRadera
  10. Det som gäller är väl plockmetoden.. men de är så hala de rackarna.. de slinker så snabbt ner mellan bladen på liljorna.. Något medel känner jag inte till.. läste här Myrr.. ska det hjälpa?..
    Ha en skön fredag.. Kram Monica

    SvaraRadera
  11. Nej, klämma igen de där galningarna är min melodi. Men jag ska erkänna att jag har nästintill skippat liljor i trädgården enbart för att jag inte vill klämma liljebaggar. Har hört att myrr ska fungera dock! Läcker bild och snygg färgkombo!

    Ha en trevlig helg! Kram Karin

    SvaraRadera
  12. Hu..de är läskiga men din bild är fantastisk!
    Vad sugen jag blev på att odla sparris nu. Skall kolla länken du tipsar om.
    Kram & ha en fin helg vännen!
    Mia

    SvaraRadera
  13. Hej vännen min!
    Åh, så länge sen jag varit här...och alltid lika stor fröjd för både hjärta och själ att titta hit!!
    Baggarna lyckas du till och med förvandla till vackra...så visst är du magisk!!
    Lycka till i kampen..:)
    Själv visste jag inte ens att de fanns...*fniss*

    Största kramen till dig och en solig helg!!
    Kraaaaaam...

    SvaraRadera
  14. Vilken häftig bild!...men håller med om att deras process är äcklig..huuu! Ha en jättefin pingst! Kramar från Signe :)

    SvaraRadera
  15. Liljebaggarna är knepiga för mig och jag faller för den röda färgen...som du säger verkar de ha full koll på mig och är bara en och annan jag kommer på "mitt i" sga...
    Ska bli spännande att få höra resultatet med Myrr som medel... mot dem...

    Kramen från malin

    SvaraRadera
  16. Jag har också liljor men några baggar har jag inte sett till ännu, bäst att jag går ut och letar.
    Ha en trevlig helg
    Camilla

    SvaraRadera
  17. Liljebaggarna är inte roliga. De gör så att jag inte har skaffat så många liljor som jag skulle vilja.
    Här kläms de sönder, fast med foten.
    KAn inte med att klämma med handen.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  18. Jasså du- de är så vackra... Hm... Nå- omttykcta är de i alla fall inte av någon av oss ändå!;-) Jag anväönder också manuella varianten= klämmer dem. Gamla liljesorter som tigerlilja och brandgul lilja verkar de dock inte gilla. Táck & lov!

    SvaraRadera
  19. Lycka till! Själv för jag krig mot sniglar och bladlöss men just liljebaggarna har jag sluppit.

    SvaraRadera
  20. Glömde ju säga att bilden är underbar! Och där tog du dem på bar gärning. :)

    SvaraRadera
  21. Jag har läst att man kan blanda tabasco och vatten, stänka över växten och på jorden, så det har jag nu gjort och... peppar, peppar, det har varit lugnt ett tag nu. Måste kanske upprepa proceduren om några dagar...vi får se...

    SvaraRadera