...
...
...

måndag 19 maj 2008

ROMANTIK

NU BLOMMAR ROMANTIKEN I MIN TRÄDGÅRD

Photo: Randi Måhl

Att sitta under ett fruktträd,
som är fylld av en sky av väldoftande blommor,
som likt ett gräddvitt skum täcker träden, gör mig så lycklig.

De får mig att minnas min barndoms somrar.
Träden står på parad i långa rader
och deras ”glädjerop” liksom skallar
– ” Se mig, njut och låt mig tanka din själ!”

Aldrig har jag upplevt detta blomhav
som just den här våren!


Photo: Randi Måhl

Det är inte enbart fruktträden som blommar nu.

Mitt lilla Snödroppsträd, Halesia Carolina blommar också.
Det är ett litet och vackert träd, som blir 4-5 meter högt.
Sitt namn har den fått tack vare
de vackra vita klocklika blommorna.

Det är nog ett ganska ovanligt träd och förekommer
bara i några få parker i Skåne.

I natt var det frost här och jag skyndade mig ut i
trädgården med kameran för att kolla läget!
Jo, blommorna var kvar intakt - så skönt!

Det är en fröjd att tidigt i arla morgonstund
ta en tur i trädgården för en inspektionsrunda
med kameran, fröken Westie och Pus som sällskap.

Jag önskar er alla en riktigt skön vecka!

Andra bloggar om: , , , ,

12 kommentarer:

  1. Såå vackra bilder! Här har det också varit frostigt inatt, sprang runt i tädgården igår och satte skydd på flera stackare så att de inte skulle frys aom bladen....olivträdet fick flytta in på verandan. Ha en ny härlig vecka! Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag tappar andan när jag kikar in här hos dig!! Så ljuvligt vackert...

    Vi hade också rejäl nattfrost här så jag vet inte hur det gått med alla pioner o annat som var på gång...

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ja det är så otroligt vackert när alla fruktträden blommar. Det påminner mig också om min barndom då jag också växte upp i ett gammalt hus med en stor trädgård med en massa fruktträd.
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt med alla blommande träd, man känner sig nästan berusad av glädje.
    Ha en skön vecka
    Camilla

    SvaraRadera
  5. Jag har ju läst i tidningen att det varit riktigt kallt och till och med snö neröver landet... vilket förståss kan orsaka problem för blommande trädgårdar. skönt att blommorna klarade sig genom frostnatten.

    SvaraRadera
  6. Vilka fantastiska bilder!!! Tack Randi för att du lyfte upp att det blir svårt att hålla den svarta spisen ren. Hade inte tänkt så långt ännu. Vi är inte pedanter så för oss är det kanske inte optimalt med en svart men jag tror jag skiter i det. Det blir nog en svart i alla fall :-) Ha en bra dag!!!!

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder! Du skriver så vackert också. Vad jag längtar tills det kommer blommor hit också. Verkar dröja, det haglar och snöar så man tappar lusten till allt. Tur att man kan se på dina vackra bilder och få energi! Tack Kram

    SvaraRadera
  8. Det varmer i hjertet når jeg ser bildene og leser hva du skriver..
    Ha en fantastisk uke..
    Stooor klem fra Randi

    SvaraRadera
  9. ja himmel vad det blommar i år! vi hade nästan frost så det var oroligt i morse att se om allt klarat sig. Det har det förutom valnöten som är lite frusen i toppen.. hoppas den repar sig.
    ha en bra vecka :D

    SvaraRadera
  10. Visst är det härliga tider nu.. allt bara exploderar i färger och lukter.. och vi ska njuta..njuta.. för den här första vårtiden är så kort.. Kram Monica

    SvaraRadera
  11. oh ser dig springade där på rad, hihi vad gör man inte för sina gröna familj ju, guuuu vilka foton randi! varmkram lotten

    SvaraRadera
  12. Snödroppsträdet står definitivt på min önskelista. Missade det i Alnarp, men jag tror att Carina fick tag på det.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera