...
...
...

onsdag 7 maj 2008

SPARRIS - VÅRENS DELIKATESS


LYX

Sparrisen skapar lite lyx både till vardag och till fest.
Och idag är det fest vid vårt bord.
Jag har skördat årets första sparris!


Photo: Randi Måhl

Visste du att sparrisen har odlats under många tusen år och därmed är den en av de äldsta kulturgrödorna.

Sparrisen ska ätas så snart den är skördad. Därför köper jag aldrig färsk sparris, som transporterats från fjärran land innan den hamnar i snabbköpets hyllor. När mina egna är slut så köper jag bara direkt av en sparrisodlare och som tur är har vi en seriös odlare i Skillinge. De säljer även plantor per postorder. Vill du veta mer så klicka HÄR!

Om du inte har några plantor, så måste du bara skaffa dig några. Det enda de kräver är lite gödning och sen har du vårens finaste primörer på bordet i början av maj månad i mer än 20 år framåt.

Låter inte det helt underbart?

Asparagus officinalis is a garden delicacy but loses edible qualities rapidly after harvest.
Andra bloggar om: , , , ,

15 kommentarer:

  1. Jo, Randi, det låter alldeles jätteunderbart!MEN: Vill inte de ha djup sandjord eller kanske har jag blandat denna grönsak med någon annan?
    Aptitlig bild!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  2. Det är precis det vi talat om att starta upp en liten sparrisodling ;). Har också hört at de ska vara tämligen lättodlade... Måste bara ut o leta plantor.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Anja: Sparrisen kan du odla på olika jordtyper, men varmt och väldrenerat vill de ha. De är vinterhärdiga, men ömtåliga om våren och gillar inte frost när de kommit upp. Mina har klarat sig bra utan skötsel i många år. Jag hittade dem bland brännässlorna ett par år efter jag flyttat hit. Så de är nog ganska tåliga.

    SvaraRadera
  4. Älskar verkligen sparris!!!

    Den kommer på 2:a plats för mig efter kronärtsskockan: ) sockerärter är inte heller fel..!

    Kram, Jenny

    SvaraRadera
  5. Mums! Sparris som är så gott!
    Tack för tipset!
    Den där käppen du visade aktar man sig nog för? Är den giftig?
    Ha det gott!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  6. Sparris är bland det bästa jag vet, som du kanske läst om hos mig! :) Tyvärr odlar jag inte egna utan köper i mataffären. Inser att det nog får bli ändring på det framöver. Ha en fin torsdag! Kram Karin

    SvaraRadera
  7. Ja sparris är en av mina favoriter. Tänkte för några år sedan prova att odla själva men fick höra att det var svårt men när du berättar så kanske jag kan prova.
    Kram Hedvig
    Vad gulligt att du hörde av dig i går på telefonen.

    SvaraRadera
  8. Åh, där är de ju! Jag förstår verkligen om du glömt dina rabarber när du har sådana här delikatesser att ta vara på. Så underbart gott med färsk sparris! Det skulle jag vilja odla, men min plats att odla på ligger i Hälsingland - troligen svårare där. Dessutom är jorden extremt lerig. Det är synd att det är så svårt att få tag på närodlade sparrisar. Njut nu av den goda smaken! Jag njuter av din vackra bild!

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Ja, det lät verkligen härligt!
    Har aldrig funderat på sparris, så tack för inspirationen!
    Fina klara bilder.
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  10. satte plantor i fjol. Nu har jag 3 sparrisar i trädgårdslandet. De får stå kvar tror jag.. Håller med om att det är gott med sparris.
    :)
    matte

    SvaraRadera
  11. Skulle själv vilja pröva på sparrisodling framöver när tid finns! Det är SÅÅ gott!
    Vad trevligt också med rosintresset, det är en härlig tid nu när man har blomningen framför sig. /Kram

    SvaraRadera
  12. Inte bara vårens första sparris är lyx, dina bilder är det också, mycket läcker bild! Mari.

    SvaraRadera
  13. Tänk, jag har alltid trott att det var kompicerat att odla sparris! Kanske man skulle testa, jag älskar sparris.
    kram

    SvaraRadera
  14. Så läckert! Både för gom och öga.
    Smaklig måltid!
    Kramar

    SvaraRadera
  15. Det är en sak som jag måste prova att odla när jag har fått i ordning köksträdgården. För visst är det gott.

    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera