...
...
...

torsdag 22 maj 2008

TURISTTIPS - SIMRISHAMN

MEDELHAVSCAFÉ I

APOTEKARENS TRÄDGÅRD

Äntligen finns det ett mysigt ställe att ta en fika i Simrishamn.
Visst har det funnits jättetrevliga lunchställen,
men inget café, där du kan njuta av gott espresso-kaffe i skön miljö.

Alla bilder: Randi Måhl

Nu har Apotekarens Trädgård öppnat ett Medelhavscafé
i samarbete med restaurangen Maritim i Simrishamn.

Här förflyttas du till Medelhavet.
Höga murar och husväggar omgärdar detta paradis.

Här kan du sitta under en palm och lyssna
till ljudet av vatten, som leds i kanaler
omgärdade av buxbomshäckar.

På tegelväggarna klättrar blåregn och rosor.
Exotiska fruktträd är spaljerade.

I stora vackra terracottakrukor växer olika citrusfrukter

Valnöt, mullbär, mandel, fikon, persika, aprikos och olivträd frodas
och bidrar till känslan av att du befinner någon Annanstans.

I butiken kan du bl.a. handla exotiska växer,
orangeriväxter och vackra krukor.






MISSA INTE DETTA PARADIS
NÄR DU KOMMER TILL ÖSTERLEN!

Här kan du läsa mer om Apotekarens Trädgård.
Andra bloggar om: , , , ,

23 kommentarer:

  1. Det låter som rena paradiset, vackra bilder också som gör mig sugen på att åka dit.
    Mvh
    Camilla

    SvaraRadera
  2. Apotekarnas trädgård har jag läst om i olika sammanhang men aldrig besökt den. I sommar får det bli av! tack för tipset Randi!

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  3. Oj, vad mysigt!
    Det är verkligen ett mysigt ställe, så det är toppen att kunna sitta och fika där oxå.
    Kram Mari i Marieholm

    SvaraRadera
  4. Det ser ut att vara ett helt underbart ställe! Jag tror jag får planera in en mini-semester i Skåne nu under sommaren. Ha en skön torsdag! Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Ser verkligen paradisiskt ut!

    SvaraRadera
  6. Det här noterar jag jag i min lilla turisttipsbok. Superbra med smultronställen som man kan besöka när man är på bilturer i sommar ;).

    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken liten pärla du har hittat! Tycker om att de har tagit till vara på den gamla trädgården som funnits där sen lång tid tillbaka, men ändå gjort stället till sin egen stil samtidigt. Dit skulle jag vilja åka och handla några fina växter.
    Tack för alla dina underbara bilder och härliga tankar du har!!!
    - Bitan.

    SvaraRadera
  8. Hej Randi!

    Som vanligt njuter jag av att hälsa på dig!!

    Vilket mysigt semestertips du gav oss! Dit vill jag åka!

    Du har en liten överraskning hos mig! Du är väl värd den.

    Ha en skön dag!
    Kram Willewira

    SvaraRadera
  9. ÄLSKAR också det stället...underbart att komma dit!

    : )

    Kram, Jenny

    <3

    SvaraRadera
  10. Tror jag såg ett inlägg i Gröna rum om den här gården. Så mysigt det ser ut! Här får man stanna till i sommar när vi gör utflykt österut.
    kramar

    SvaraRadera
  11. Hej Randi!
    Det var ett tag sedan jag skrev något här, jag tittar allt in ibland men så glömmer man att skriva....
    Härliga bilder du visar från Apotekarns trädgård. Jag har varit där och jag tyckte det var jättemysigt. Ja, hela Österlen är så vackert och jag trivs där.
    Får testa caféet vid nästa besök :)
    Hälsningar från Ulla

    SvaraRadera
  12. Ska till Österlen helgen efter Midsommar.Måste besöka detta ställe.
    Följer inte resten av sällskapet med(vi ska spela golf) tar mig tid själv!Tycker att man måste hinna med annat också än att bara jaga den lilla bollen.Speciellt när man får det stora nöjet och besöka Österlen!
    Tack för tipset!

    SvaraRadera
  13. jag har varit där! och det är verkligen ett PERFEKT ställe att ha ett café på!

    mmmm, nu blev man sugen på både fika och Österlen på samma gång :-)

    Kram

    SvaraRadera
  14. Ser verkligen ut att vara ett fint ställe. Jag har läst om det tidigare men aldrig besökt det.
    Ska lägga det på minnet! Tack för tipset!
    Kram Ninni

    SvaraRadera
  15. Har också läst om det och skulle gärna vilja göra ett besök. Både för växternas och caféets skull. Det verkar vara en underbar plats. Typiskt att jag alltid åker norrut när jag är ledig...

    SvaraRadera
  16. Ser riktigt ljuvligt ut! kram!

    SvaraRadera
  17. Søren..det har jeg gått glipp av!!
    Det så bare herlig ut:-)
    Sannerlig får jeg prøve å ta meg en tur dit når jeg skal ned i midten av juli..
    Fortsatt kos kveld & stooor klem fra Randi

    SvaraRadera
  18. Ett urmysigt tips att lägga på minnet. Så längesedan jag var i Simrishamn.
    Ha det gott!
    kram
    nina

    SvaraRadera
  19. det är rena paradiset, jag har den här veckan kört över 50 mil på österlenska vägar - helt underbart fint.

    jennyk
    http://jennyk.blogg.se

    SvaraRadera
  20. Vilket paradis du visar upp. Jag tycker ni har så många fina ställen.
    Stor kram från Hedvig

    SvaraRadera
  21. Så utrolig koselig ut, og det bildet ditt under her var jo bare utrolig vakkert!

    Ha en fin helg, kos deg i hagen!

    SvaraRadera
  22. Ett måste att besöka när och om vi åker till mitt kära Ystad och Österlen! Tack för tipset!
    Mvh Camilla med Österlen i sitt Hjärta. ;-)

    SvaraRadera
  23. Vilket underbart ställe! Tack för tipset!

    SvaraRadera