...
...
...

torsdag 26 mars 2009

ÖVERRASKNING

Copyright©Randi Måhl

Igår hörde jag på danska radion, att kylan i kombination med den kraftiga vinden, motsvarade -15°. Jag har frusit mer än vad någonsin gjort när jag bodde i Stockholm. Den här fuktiga kyliga vinden går ända in i märgen - inga kläder hjälper.

Har i alla fall vågat mig ut i trädgården för att inspektera eventuella små överraskningar i form av vårtecken. Plötsligt hittade jag det här fröhuset på buskpionen. Det är så många perenner vars skönhet man får njuta av, när deras bästa tid är över.


Copyright©Randi Måhl

En stor överraskning upptäckte jag. Mina stammade rosor har i flera år krävt en massa huvudbry, eftersom alla fyra drabbades av ALLT. Jag har kontrat med ALLT! Efter mycket fjäsk så har de varje år till slut gett upp att trilskas och visat vackra blomsterflor. Men…jag har tröttnat – vill de inte så får det vara.

Varje vinter har de förvarats i Glädjehuset, men i år har de fått stå kvar i sina krukor (utan skydd kring kronan) utomhus i hopp om att de inte skulle överleva vintern. Jag har så svårt att kasta en växt, som lever på komposten och man kan ju inte ge bort växter, som är sjuka. Det här var mitt sätt att hantera problemet.

Men gissa om jag blev förvånad, när jag upptäckte dessa små skott. Som ett uttropstecken:

”Vi SKA sköta oss, vi VILL vara kvar hos dig!”

Lite misstänksam blir jag förstås, men kanske de inte alls trivdes att stå hela vintern därinne?

Vi får väl se nu hur de nu kommer att uppföra sig?

Copyright©Randi Måhl
(Fotograferad förra sommaren)


Nu undrar jag förstås om jag är den enda
som har problem med stammade rosor?
De kanske inte passar i min trädgård,
eftersom jag inte använder gifter.
Kanske de har blivit beroende av
några droger på plantskolan???


Page copy protected against web site content infringement by Copyscape

13 kommentarer:

  1. Vilken rolig historia du berättar. Jag är inte så bra på rosor och det verkar som om de trivs bättre utomhus. Det är faktisk bitandekallt här i Stockholm också.
    Kram Hedvig

    SvaraRadera
  2. De där kalla vindarna känner jag igen! Bor ju vid Vättern och du har helt rätt, inga kläder hjälper mot den där kalla vinden.
    Hoppas dina rosor sköter sig nu då! /Anette

    SvaraRadera
  3. Hmmm...kan det vara så att de behövd stå i kyla för att bli av med sina ohyror?
    Hoppas att de förblir friska och pigga och ger dig njutning i sommar i form av vackra blommor.
    Kram, Jill

    SvaraRadera
  4. Brrr...Håper det har roet seg værmessig så du kommer deg ut..
    Synes alle rosene har noe på seg jeg...og har også prøvd alt(hvitløk,grønnsåpe etc.etc.)
    Kanskje de trives bedre på en lun plass ute ja.. Vil ikke flytte fra deg,det er jo selvklart:-))
    Superdeilig dag & Stooor klem fra Randi

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att de klarat sig trots den omilda behandlingen! Mina inomhusblommor brukar köra med samma taktik! Jag är av någon anledning väldigt dålig och ointresserad av inomhusväxter trots att jag älskar trädgård. Jag glömmer att vattna, ger aldrig gödning och planterar aldrig om..... Trots detta brukar svärmor gå runt och titta avundsjukt på blomsterprakten när klivian blommar eller porslinsblommar slänger iväg nya blomklasar hela tiden. Jag vet ju att det är mina blommors sätt att försöka klara sin överlevnad, men ibland kanske vi också klemar bort för mycket?! Hoppas även den fortsatta sommaren blir bra för dina rosor! Och du; jag fryser också helt förfärligt mycket... Imorgon blir det sommartid...Svårt att tro!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  6. Hej Randi! Det är alltid lika trevligt att titta på och läsa din blogg. Tack för att du har länkat till min blogg. Du har säkert sett att jag har gjort samma. Kram Ingrid

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar rosenhistoria! Tänk, hur det kan gå när man liksom ger upp, tröttnar, vänder ryggen till – då händer det! Tycker det gäller en massa andra saker i livet också.

    SvaraRadera
  8. Håller med om att kylan går in i märgen på en, brrr. Nu vill jag ha vår och lite blommor att fotografera.
    Ha det bra

    SvaraRadera
  9. Ja, precis, här vid västkusten blir det ju mycket isigare med vinden. Brr!

    Härliga bilder!

    kram

    SvaraRadera
  10. Ja man kan aldrig sluta att förvåna sig:)
    först så sliter man och det går så där som du skrev . men sen blir de som nya .. utan att man har gjort något .. inte konstigt att man kan få lite huvud bry:)
    ha en bra dag

    SvaraRadera
  11. Uppstammade rosor går inte hos mig!

    Det har jag lagt ner.

    Underbar fröställning!!!

    Kram mariette

    SvaraRadera
  12. Hej Randi.
    Viken häftig torkad växtdel du har fotat, du inspirerar mig till att försöka, jag har fotat torkade växter tidigare.
    I dag har jag försökt, det gick lite si så där.
    Din blogg är vilsam på något sätt, så jag tittar nog in här igen.
    Zara

    SvaraRadera
  13. Ja så är det kanske...man skall inte pyssla och dadda sin kelgrisar för mycket....och nu talar jag av egen erfarenhet för jag gör likadant. Jag tror också att de väldigt gärna ville vara kvar hos dig så kanske var det därför. Fy och Usch så kallt det har varit. Jag kände på mina penseér under fönstret i går morse och de var stelfrusna alltså knallhårda. Jag tänkte att det blir nog bara att plantera nya....men kan du tro de lever än och ser nu helt normala ut. Där kan man tala om överlevare. Ha en skön kväll. Kram!

    SvaraRadera