...
...
...

torsdag 24 september 2009

CUCURBITA PEPO

Squash
Cucurbita pepo


Hösten är för mig skördetid
och köksträdgården har förvandlats
till en skattkista med mångfald och
former, färger och dofter inspirerar till stordåd i köket.

Den här underbara grönsaken,
som från början odlades av indianerna i Sydamerika har många namn
– squash, zucchini eller courgette beroende på varifrån den kommer.

Det finns en mängd olika sorter, former och färger
och är en favorit i min köksträdgård.

Jag använder den oftast i ratatouille,
men den kan även ätas rå.
Blommorna kan man fritera eller fylla med en ostblandning.

Här kan du hitta många spännande recept.


16 kommentarer:

  1. Thank you for your visit and your sweet words. it means something for me when I see your beautiful pictures!
    A bientôt. Anne

    SvaraRadera
  2. Åh vilken vacker pumpabild Randi, som alla andra magiska foton du trollar fram!!!

    Soliga hösthälsningar från Mari på Nordingården , obs, jag har ny adress och blogg! Fd Guldkant på Livet.

    SvaraRadera
  3. de belles photos que j'ai beaucoup aimées.
    A bientôt

    manon

    SvaraRadera
  4. Squash är fantastiskt gott! Helst äter jag den rå.
    Kram EL

    SvaraRadera
  5. Pumpatider = härliga tider.. ; )
    Läcker bild!
    /Janne

    SvaraRadera
  6. Åh dina bilder är lika fantastiska som alltid! Det är verkligen gott med squash, i sallad till exempel! Nu ska jag kolla in dina recepttips! Ha en skön höstvecka! Kram :)

    SvaraRadera
  7. Hei...vakre bilder som vanlig, fantastisk flott....vakkert med alle disse nydelige fargene på bladene, så lenge de får henge i fred for vinden...

    Jeg har en Husqverna maskin, har hatt samme merket i over 20 år, og har alltid vært super fornøyd. Den som jeg har nå heter Husqverna Rose, og er en brodermaskin. Den er gått ut av produksjon for lenge siden tror jeg, men jeg snuser nå på en ny en...og det blir nok Husqverna denne gangen også...og i tillegg er de jo svenske...he,he...

    Den jeg har lyst på nå er SVINDYR, koster 50 tusen norske kroner, så jeg må nok spare litt først...men jeg ønsker meg veldig en slik, den kan brodere DIGRE broderier.....

    Lykke til med valget!

    SvaraRadera
  8. I will never look at squash the same way again. Stunning light and composition Randi! The color you have captured is right out of a Flemish painting.

    SvaraRadera
  9. Låter läckert och ser läckert ut! Vilken bild!/Anja

    SvaraRadera
  10. mmmm, jag tycker mycket om squash...att äta och att odla...brukar bli bra skörd ;)
    Bilden är jättefin.

    SvaraRadera
  11. Vacker bild och ett vackert namn, på mat.. det är fint det.. =). Härligt med höstens skörd eller hur?.. Kram och ha det gott../Moa

    SvaraRadera
  12. Se där!!
    Nu fick jag lära mig något nytt igen:) jag hade ingen aning om att man kunde friterar blomman..jätte häftigt:)

    SvaraRadera
  13. Randi, I stopped in for Today's Flowers, but, scrolling through all of your photos, I decided I like this one best!! There is just so much texture and colour!!! Carol was right when she said it is like a Flemish painting!

    SvaraRadera